vrijdag, augustus 26, 2005

Terugkeer

Thuiskomst?
Verrassend. Ik verwachte een drukkende melancholie een bewustzijnsvernauwing die inherent lijkt aan de trechtervorm van de reis naar Nederland. Werd dus vooral aangenaam verrast hoe goed het huis er uit ziet. Modern. Alsof we waren vergeten dat het ooit verbouwd is geweest. Kijk vooral op tegen structuren van het dagelijks leven (e-mails, verplichtingen, ongelezen blogs, etc…ergens had ik vlak voor de vakantie last van informatie burn-out.)

Nog wat gemist?
Weinig tot niets. Eigen bed waarschijnlijk. Het lokaal horen en bediscuzeuren van het enige wereldnieuws tijdens mijn afwezigheid: de aankoop huur van Juan Fran, de eerste Ajax-Spanjaard.

De vakantie?
De geboorte van mijzelf als Francofiel. Of beter, een bewustwording/samentrekking van losse fascinaties. Laten we wel wezen Josephine heet niet voor niets zo. Maar los van film, muziek, literatuur, jeugdherinneringen is het een in elkaar vallen van landschappen, taal, persoonlijkheid, correcte spanning tussen traditie en moderniteit, lichamen, zon en cultuur. Een ontdekking, zo je wil, dat het Franse denken niet los staat maar ingebed is. De oneindige mogelijkheden.
Bijwerking is wel dat ik daardoor voor het eerst enigszins teleurgesteld ben in Spanje (ik vermoed een teleurstelling die te maken heeft met een soort extreem doorgevoerde materialistische amerikanisering die in Spanje heerst. Ook de afwezigheid van een Idee zoals dat van Frankrijk. De laatste poging daartoe, de synthese van fascisme en katholicisme, was dan ook nogal triest.) Terugkomend op het Francofiel zijn. Bij terugkomst voel ik me meteen onderdeel van een nieuwe doelgroep nu ze bij AH allerhande Franse produkten hebben toegevoegd aan het aanbod (Orangina, boter met zoutkristallen.)

Ontdekkingen?
Ik zou een lange verhandeling kunnen houden over de hypermarché. Niet echt een prettige winkelervaring (teveel keuze/te overweldigend) maar je kan er wel gewoon kalfsnieren kopen (heerlijk en eenvoudig klaar te maken). Alweer een bewustwording: het eenvoudige genie van een baguette met gezouten boter en vijgenjam.
Ook: de (h)eerlijke wijnen van Roussillon.

Meegenomen?
3 flessen Amora slasaus (favoriet van Justine.)
1 800 grams pot Edmond Fallot mosterd (1,80 euro in Beaune waar het vandaan komt.)
1 pot Crème de Marron (Bon Maman)
1 fles Gran Cermeña 1998 (Toro, wijn uit Zamora waar mijn vader vandaan komt.)
1 fles Liberalia Cero 2003 (Toro, wijn geproduceerd door een jeugdvriend van mijn vader. Timmert in Spaans wijnland aan de weg, internationaal ook gezien de gouden medaille die hij vorig jaar in Parijs bij een of ander wijncongres heeft gewonnen.)
1 fles Absint Destilerias Montaña (50 cl, in nieuwe (?) smalle fles voor de 68% in plaats van gebruikelijke 55% versie. Voor de absintdrinker met het constitutie van een Rimbaud. Spanje was tot voor kort een van de weinige landen waar Absint niet verboden was. Is natuurlijk voor Spanjaarden een belachelijk idee: alcohol verbieden.)

Gelezen?
Ulysses uitgelezen. Het ultieme vakantieboek, je kan lekker doorlezen (erg handig voor de lastige hoofdstukken tegen het einde aan.) Het literair technische succes is een gegeven maar het viel me vooral op wat een innemend figuur Leopold Bloom toch is.
Bijna klaar met De Mens In Opstand van Camus. Prachtig geschreven filosofie boek. Zijn essay over de metafysische opstand is fijn maar meer een thuiswedstrijd (Sade, Nietzsche, Rimbaud, Baudelaire, etc), de echte eye-opener is het essay over de historische opstand, met een ambivalente houding ten opzichte van Saint-Just en de Franse Revolutie, een heiligverklaring van de Russische nihilisten (inderdaad erg camusachtige antihelden) en toch wel voor zijn tijd (1951) vooruitstrevende kritiek van Marx.

Iets vergeten?
Ik had mijn St.Etienne ’76 shirt mee moeten nemen. Las overigens dat St.Etienne, de stad, onder de bezielende leiding van de burgermeester aan een soort renovatie/modernisering bezig is in de stijl van Bilbao. Wie weet straalt iets van die vernieuwing over op het voetbalteam, en dansen Les Verts ooit weer.

Populaire voetbalshirts op de camping?
1. Olympique Marseille
2. Chelsea (is duidelijk die andere twee Engelse grootmachten voorbij gestreefd.)
3. Arsenal
4. Manchester United
5. Paris St.Germain (mooi shirt)
6. Spaanse nationale elftal (verrassend genoeg)

Eerste cd die je gaat aanschaffen?
Total 6 natuurlijk.

Volgende boek?
Mijn vader heeft de nieuwe Rushdie voor me gekocht. Satanic Verses heb ik ooit gelezen (vermakelijk) maar ik heb het nooit zo op “nieuwe” boeken. Denk erover om S/Z van Barthes aan te schaffen. Plus Americana, de enige DeLillo die ik nog moet lezen en steeds “spaar”.

Films?
Tarkovski’s Het Offer en De Spiegel zijn bij de videotheek gesignaleerd, maar die Russische melancholie bewaar ik voor de winter. Vanavond staat Steam Boy op het menu, de laatste van Katsuhiro Otomo, schepper van Akira.