maandag, augustus 01, 2005

Progressive goeroe spreekt

Theo gelukkig ook weer terug in blogland. En al is het natuurlijk leuk om de Profeet van Vet Geluid genoemd te worden, vergist hij zich als hij denkt dat ik me in 10 jaar gereutel van Sasha, BT en andersoortig volk ga verdiepen. Geen tijd voor, het nu is al bijna niet bij te houden. En het gaat om Border Community en de fascinerende manier waarop James Holden zichzelf opnieuw tracht uit te vinden. Maar ongetwijfeld kunnen we hier nog wat fijne discussies over voeren (het house equivalent van theologie. Heerlijke maar ook vermoeiende bezigheid. Ik fantaseer maar even door: Vet Geluid als keterse sekte achtervolgt door de inquisitie van het genrepurisme.)

(zo rond '96(?) heb ik even geflirt met trance/progressive. Trance Buddha was een vrij leuke club en, eerlijk is eerlijk, die muziek gaat heel goed samen met E, maar ik heb het ook altijd te schone, te functionele muziek gevonden, het mist...bezieling? [extra zijpad: die mysterieuze kwaliteit die op een of andere manier bijna alleen is te vinden in "gruizige" dansmuziek.] Sven Väth heb ik ook altijd een ambivalente relatie meegehad: had hij zijn nacht was het ongehoord goed, kreeg de beste man een "ongelimiteerde" tijd om te draaien dan trancete hij je zo een coma in...ik herinner me zo'n 8-urige set in de Mazzo waar ik uit verveling ben weggelopen. Over de "foute" genrenaam progressive hoeven we al helemaal niet te hebben? Oh ja: Deep Dish op een regenachtige zomermiddag in het Amsterdamse Bos (2001?), dat was dan wel weer waanzinnig....pure Henry Miller "dronken worden door een glas water" ervaring.)