vrijdag, februari 25, 2005

Philip vertrekt

Zat er al een tijd aan te komen maar Philip Freriks vertrekt aan het einde van het jaar bij het NOS Journaal. Niet dat Het Journaal me nu nog veel kan schelen maar hij is wel de man waarvoor ik nog wel eens achter de beeldbuis plaatsneem. Laatst realiseerde ik me dat hij het dichtst een nederlandse versie van Bill Murray benadert. Freriks heeft altijd uitgestraald dat het allemaal een grap is en daar ben ik erg gevoelig voor. Een paar weken geleden was er dan het ultieme Freriks moment. Hij was in gesprek met een reporter, zijn lichaam naar rechts gedraaid (een suggestie dat hij echt de reporter aanspreekt?) maar terwijl hij zijn volgende vraag stelt kijkt hij ons, de kijkers, relaxed leunend opeens aan met een olijke lach die niets anders spelt dan "Hai, dit interesseert me geen ene reet, jullie weten het en bovendien kan het jullie ook niets schelen." Televisiemoment van het jaar.