zondag, september 25, 2005

Voetbal of Film/Muziek?

Natuurlijk. Sla ik weer eens een wedstrijd over krijgt Angelos de Struisvogel het op zijn heupen. Wel een opluchting voor deze cultfiguur. Ik heb het altijd een probleem van spitsen gevonden, altijd maar hopen dat die wat autistische figuren in een psychische zone terechtkomen waardoor ze regelmatig het doel vinden want anders worden het deerniswekkende voetballers. Is ook een van de redenen waarom ik nooit echt fan ben geweest van spitsen, ben altijd veel meer gecharmeerd geweest van creatief/aanvallende middenvelders (elegante types als Platini, Redondo, Ardilles, Michel, Socrates) of statige verdedigers als Krol, Maceda, Trésor of nu Marquez.

Keuzes/keuzes. Ben toch maar naar de opening van het Reel23 DVD-label gegaan en dat was een juiste keuze. Zo kon ik eindelijk Cronenbergs eerste film Stereo (1969) (over een maand of zo samen met Crimes of the Future ook te krijgen op DVD) zien. Verbazingwekkend goede en nog steeds radicale film. Maar goed echt een film voor mij: moderne architectuur, experimenten met telepathie, drugs, seksualiteit en oncompromisloze sociale theorie. Precies wat sciencefiction hoort te zijn. Daarna veel mooie Finse electronica gehoord uit de jaren zestig en zeventig (begeleid door mooie beelden die een soort ongedwongen futurisme uitademen waar ik toch weer melancholisch van werd) en als bonus een korte film van Mika Taanila bij het sublieme Symphony #2 For Dot Matrix Printers (van The User.) Al met al dus een inspirerende avond.