donderdag, mei 19, 2005

Voorlezen

Omdat alle dingen zijn vervuld van mijn ziel,
Doem jij op uit de dingen, van mijn ziel vervuld.
Als vlinder van droomstof lijk je op mijn ziel
en lijk je op het woord ‘melancholie’.

‘Ik houd ervan’ – Pablo Neruda


Toen ik Justine net kende las ik haar in bed voor uit De Gebroeders Karamazov. Ik had al een tijd geleden beloofd dat ik Droomstof zou voorlezen. Dat was in het begin afzien want ze zegt gewoon waar het op staat. “Dat is dus het begin van het boek”, “zo zegt een vrouw dat niet”, “je hoeft niet alles uit te spellen” etc. Na wat steken aan het ego ben ik alleen maar blij dat ik het manuscript nog niet op de bus heb gedaan. Ook al heeft ze niet altijd gelijk (“want ik ben een hotshot SF avant-gardist die andere conventies volgt”), zijn haar suggesties bijna altijd de moeite waard om over na te denken en maken de tekst meestal ook beter. Ik kan sowieso andere schrijvers aanraden om de tekst aan iemand voor te lezen, omdat je meteen opmerkt waar het ritme niet klopt (met name handig voor dialogen.) Echt spannend gaat het nog worden of ze Flynne wel mag (niet dat ik echt geloof in een “Flynne, c’est moi”, maar het is wel iemand waar ik gesteld op ben, die ik in zekere zin zou willen zijn.)