maandag, mei 30, 2005

Synthese Mix Vol.2

We beginnen in 1973 met het synthesizer geknor van Seesselberg (de liefhebber moet maar even het complete album opzoeken waar beide tracks meer dan 20 minuten doorspacen.) Dan is het een kleine moeite om een overstap te maken naar 1980 waar Moebius & Plank met ‘Tollkuhn’ heerlijk vieze muziek maken (te vinden op het album Rastakraut Pasta.) Mijn waarde vriend Stefan Alfrink (sAlfrin) kan werkelijk alles produceren wat hij wil. En toch was ik verrast toen hij geïnspireerd door Droomstof met deze wonderschone track, ergens tussen Cluster en The Orb aan kwam zetten. Rod Modell wordt vaak neergezet als Basic Channel kloon en toch straalt hij zoals op ‘1 A:M’ een bepaalde loomheid uit die helemaal eigen is. Ik vermoed dat Magda de droomprinses is van het hawtiniaanse brillenleger dat strijd voor de glorie van minimal techno, ze ziet er dan ook helemaal te minimal cool uit en deze track van de Minimize to Maximize compilatie (van Hawtin en zijn discipelen) is wonderschoon. Oh M.A.N.D.Y! Get Physical is het label van het moment en met het subliem ratelende ‘Jah’ zorgen ze ervoor dat ze niet direct gevangen raken in een huisstijl. Een van de beste dancetracks van 2005. Laat de acid geil zijn, ik denk dat daarmee genoeg is gezegd over Plastique de Reve’s ‘Don’t Be Afraid. Even terug naar 1977 met Giorgio Moroder opdat we verder kunnen in het heden met de inmiddels befaamde ‘Disco Lunar Module’ remix van Alden Tyrell. Eerste keer dacht ik “nou en?” maar inderdaad deze retro electro-disco met opzwepende Arabische melodie klinkt als niets anders op het moment. Ada tijd! ‘Our House’ vind ik eigenlijk vrij slecht, zeker gezien de brommende faam van de Pony, maar Ada voegt ten minste nog wat interessante details toe zoals alleen zij kan. My My presenteert met ‘Klatta Time’ (op Playhouse) een lekker zenuwachtig, rubberen track in het verlengde van Robag Wruhme waarna Alter Ego ook weer eens opduiken. Totdat Kylie haar muil opentrekt (dit is weer een van die post-‘Slow’ mislukkingen) is het een ouderwets stevige trance rosser, weinig opzienbarend maar wel handig en lekker. Afgemaakt met een lange track van Röyksopps nieuwe album. Weet niet zo goed wat ik van de heren moet vinden. Ze hebben natuurlijk fenomenale tracks van Annie geproduceerd maar onder eigen naam vind ik ze altijd wat steriel. Zo ook het pompeuze ‘Alpha Male’ dat toch een zekere schoonheid bezit. Ik denk dat ik het Michael Mann house noem.

Synthese Mix Vol.2 (55:34)

01 Seesselberg – Synthetik 2
02 Moebius & Plank – Tollkuhn
03 sALFRIN – 06 04 A Flock of Lights
04 Rod Modell – 1 A:M
05 Magda – The Black Room
06 M.A.N.D.Y. – Jah
07 Plastique de Reve – Don’t Be Afraid
08 Giorgio Moroder – Lost Angeles
09 Alden Tyrell – Disco Lunar Module remix
10 International Pony – Our House (Ada remix)
11 My My – Klatta Time
12 Kylie – Giving You Up (Alter Ego remix)
13 Röyksopp – Alpha Male