vrijdag, april 22, 2005

Mag ik even reclame maken?

Vaak wil het gesprek terechtkomen bij: hooikoorts. En dan blijkt hoeveel mensen er last van hebben en er vaak over zwijgen en zoals ik jaren heb gedaan, een beetje aansukkelen. Bij mij beginnen allergische reacties vrij vroeg in het jaar, een eerste gemene aanval op de ogen in februari, dan een in begin april als aankondiging voor de knock-out in half mei. Ik heb het jaren proberen af te remmen met antihistamine tabletten als Zirtec, die werken eerst vrij goed maar uiteindelijk breekt de barrière en begint een uitzichtloze periode van lamlendigheid. Bovendien maken die middelen het eigenlijk erger want de bijeffecten zijn verschrikkelijk: ik slaap als een blok maar kom mijn bed met geen mogelijkheid uit, een paar trappen lopen en mijn benen voelen van lood en ik word overmand door een, zekere voor anderen, nare emotieloosheid.

Totdat ik dus vorig jaar bij mijn nieuwe huisarts ging informeren en die kwam met: budesonide (bestaat al sinds 1980 verdomme!) Behoort tot de corticosteroïden, een ontstekingsremmer die je in dit geval in de neusgaten spuit en dus het probleem bij de bron aanpakt. En hoe! Vorig jaar ben ik fluitend de zomer door gekomen, kon als een normaal mens eens genieten van mooi weer, geen enkel symptoom, geen enkel bijeffect. Ben net weer begonnen (dit jaar van de apotheek de budesonide van Sandoz gekregen, altijd goed) en meteen voel ik me als herboren. Kortom roodogige niesbloggers, doe er u voordeel mee.