maandag, november 08, 2004

Vergeten rijkdom

Afgelopen twee jaar heeft mijn muziekinstallatie gescheiden geleefd van mijn platenverzameling. De nieuwste cds en LPs had ik altijd wel bij mijn installatie liggen maar voor ouder werk en toevallige invallen moest ik een trap afdalen. Daardoor stond ik minder voor de kast eens lekker te peinzen wat ik "toevallig" zou aantreffen. Ik merk nu wat ik daardoor heb gemist. Door de verbouwing kan ik de hele verzameling naar boven verhuizen (geen zin om Josephine te indoctrineren door op haar nieuwe slaapkamer een muur van muziek op te trekken). Allereerst ga ik er weer flink wat dingen uitgooien (zoveel onnodige tweede platen van groepen waarvan een meer dan genoeg is, liveplaten, remixalbums.) Het grote probleem is dat, wanneer ik alle platen door mijn vingers laat gaan, ik opeens besef hoeveel goede muziek heb die ik eigenlijk meteen wil beluisteren (Eon! Niagara! Farben! Astrud Gilberto! Mantronix! Meat Puppets!), zoveel dat ik geen keuze kan maken! Gelukkig heeft Hannah al een van mijn kinderplaten gespot, dus zit ik naar liedjes van Bambi, Jungle Book en Mary Poppins te luisteren.