zaterdag, juni 11, 2005

Zomertech mix

De titel was een beetje overmoedig. Is in ieder geval mijn beste mix tot nu toe. Er zitten een paar overgangen tussen waar ik erg tevreden over ben, met name hoe ‘Luomi’ overgaat in ‘Sky Dumont’ en opeens terugkeert om nog een tijd mee te spinnen en vooral hoe ‘Tumble’ in ‘I Feel Space’ overgaat (dat past zo goed dat ik ze niet meer los van elkaar kan “zingen” in mijn hoofd.)

Het begint allemaal dus wat rustig met Markus Guenter, de zomerambient baron van Kompakt en Mikkel Metal, de gruizige dub-Fin waarna Mayer & Voigt het Kompakt trio completeren met een heerlijke acidtrack (onderdeel van de Speicher serie.) Lawrence heb ik u inmiddels wel over doorgezaagd net als de Diepzwarten (waarom stond deze geile Kelis remix niet op Misch Masch?!?) ‘Tumble’ van Golden Red is fenomenaal, alleen is het moeilijk uit te leggen waarom deze zenuwachtige gazelletechno nou precies eruit springt? ‘I Feel Space’ heb ik al eerder de hemel in geprezen.

Isolée, heeft de KM-Beats maffia inmiddels besloten, is een beetje overgewaardeerd al is dit wel een van de betere nummers op zijn Wearemonster album (klinkt alsof er drie tracks in een zijn doorgemixt.) ‘Sun Sun Sun’ is zeer effectieve zomerse house. Nou, Black Eyed Peas. Uitgezonderd het volkslied-van-de-hel (‘Where’s the Love’ natuurlijk) moet ik inmiddels toegeven dat ik een zwak heb voor the Peas. Ze schijnen ongeveer alles bij elkaar te jatten maar wat maakt het uit als je er zoiets fijns als ‘Phunk’ van knutselt. Punctum is natuurlijk weer die zanglijnen van Lekker Ding. De Chicago House mix is verder niet zo indrukwekkend maar wel handig om mee te mixen. De Jeugd van Tegenwoordig zijn logotheten. Maar los daarvan staat de track ‘Watsekeburt’ gewoon als een modderfokkin huis op palen. De Neger des Heils (hoe verzin je het?) heeft een zeer vette electrohouse track gebouwd die ook tegen het einde functioneert als ode aan Detroit.

Vaste klant Mathew Jonson komt deze keer langs als remixer, ‘Believe’ is aardig en mixt handig met De Jeugd van Tegenwoordig maar behoort niet tot zijn immer uitdijende galerij der meesterwerken. Charles Baudelaire over de Basement Jaxx remix van ‘Technologic’: "J'ai senti passer sur moi le vent de l'aile de l'imbécillité." Denk je dat het niet wilder kan, krijg je ‘We interrupt this program’ voor je mik. Kon ik maar met woorden dezelfde intensiteit benaderen als die bizarre ritmeconstructies van Coburn.

Zomertech (60:26) (mp3/yousendit/blabla)

01. Markus Guenter – Umgebung
02. Mikkel Metal – Luomi
03. Michael Mayer & Reinhard Voigt – Sky Dumont
04. Lawrence – Swap
05. Kelis – Trick Me (Tiefschwarz remix)
06. Golden Red – Tumble
07. Lindstrøm – I Feel Space
08. Isolée – Mädchen Mit Hase
09. Richard Batz – Sun Sun Sun
10. Black Eyed Peas – Don’t Phunk With My Heart (Chicago House remix)
11. De Jeugd van Tegenwoordig – Watskeburt?! (Instrumentaal)
12. Chemical Brothers – Believe (Mathew Jonson remix)
13. Daft Punk – Technologic (Basement Jaxx Kontrol Mixx)
14. Coburn – We Interrupt This Program