maandag, februari 07, 2005

Een DVD verlanglijstje

La Notte
Zabriskie Point
Stalker
Blade Runner
Lost Highway
The Addiction
Ashes of Time
Gummo
Une Femme Est Une Femme
Waking Life

De lijst is natuurlijk veel langer. Maar dit zijn wel films die ik herhaaldelijk zou willen zien omdat er zoveel detail in zit (en dat kan zijn op het gebied van taal, narratief of stijl.) Sommigen zijn niet eens mijn favoriet van een regisseur (Weekend is mijn favoriete Godard, maar Une Femme Est Une Femme is gewoonweg te schattig, een soort “instant mooie dag schijnt uit je tv” film. Mulholland Drive is mijn favoriete Lynch maar dat is niet een film die ik snel nog een keer wil zien.) Anderen zijn nog niet eens verkrijgbaar op DVD.

Denk er eindelijk over na om eens voorzichtig te beginnen met het aanschaffen van wat films. DVD’s verzamelen heeft me altijd tegengestaan (als ik me niet vergis heb ik er precies één en dat is Lola Rennt en die heb ik nooit meer afgekeken. Misschien uit angst dat hij inmiddels tegenvalt?) Een van de dingen die radicaal veranderd wanneer je kinderen krijgt is je omgang met film. Ik kan sindsdien alleen in de bioscoop geduld opbrengen om rustig films te kijken. Mijn analyse: je hebt zoveel tijd per dag die je besteedt aan de kinderen dat wat je overhoudt heel efficiënt moet worden gebruikt. Anderhalf uur film kijken is bijna je hele quotum van de dag in een enkele bezigheid stoppen.

En ik heb nooit compleet het gevoel kunnen afschudden dat DVD een typisch tussenmedium is, een logische stap naar het einde van een paradigma toe, waarna een radicale verandering toeslaat en je plotseling met een stapel gekraste DVD’s zit opgescheept.