vrijdag, december 17, 2004

Nog meer Rocker remixes


 Posted by Hello

Als ik me niet vergis de vierde (Eric Prydz) en vijfde (Plasticman) remix van de dansvloerkraker van 2004 (niet echt een favoriet van mij maar wel degelijk effectief wanneer hij op het juiste moment langskomt.) Eric Prydz lijkt een beetje verloren zonder Bangalter & Falcon in de buurt om te rippen. Probleem voor hem is dat ‘Rocker’ geen vocale hook heeft die hij tot in de eeuwigheid kan herhalen (zie ‘Call on me’, simpel maar uitermate effectief en zoals Reich en Riley al wisten: blijft iets maar genoeg herhalen en er komt vanzelf iets heel vreemds en moois naar boven drijven, in dit geval een soort windtunnelgeluid – zie Bangalter & Falcons ‘So much love to give’ voor een nog beter resultaat.)

Ben er eindelijk ingetrapt: tot het moment dat ik de mp3 opstartte zat ik me te verkneukelen op een Hawtin/Plastikman remix van ‘Rocker’. Ik was dus even beteuterd toen de beat wel heel traag op gang kwam. Helaas dus geen rollende keilawine/acid remix van de canadese magiër maar een doffe/stuiterende interpretatie straight outa Thornton Heath, sir. Ook niet helemaal geslaagd, beide remixes missen punctum en zijn interessanter als belofte/handreiking, een potentieel voor Vet Geluid crossovers met andere plateaus (gallische filterdisco, grime/dubstep/8-bar).

Blijft de interessante vraag staan: waarom is ‘Rocker’ zo moeilijk te remixen? Zelfs Black Strobe doet er weinig opzienbarends mee. Is het in zijn eenvoud al perfect en dus moeilijk te herinterpreteren? Zou een remix in dit geval misschien alleen maar wat verleggen van accenten moeten zijn? (In dat geval lijkt Vitalic me wel de aangewezen man om de riff eens verder op te voeren.)