zaterdag, december 18, 2004

Let’s get the job done: Jaarlijst nummers 20 t/m 11

In samenwerking met kapitein Gerard en de kosmische reiziger Bas een project simultaan jaarlijstjes plaatsen. Vandaag de introductie en vervolgens elke dag een beargumenteerde plaat uit de top-10. Spannend? Ik zou van mijn kant niet teveel verrassingen verwachten.

Heb eerlijk gezegd met nummer elf tot en met veertien een tijdje gegoocheld voor de plaatsten negen en tien. Nog wat voor de zekerheid herluistert en toen de knoop doorgehakt, want Ludo en Theo hebben inderdaad gelijk, het toegekende belang en de geïnvesteerde energie die jaarlijstjes tegenwoordig genereren is flink buiten proportie geraakt (los van het feit dat sommigen al in maart de kriebels krijgen en het ahem, kritisch discours, welhaast gedicteerd wordt door de vraag of een plaat de jaarlijst wel of niet haalt.) Maar goed, eerlijk is eerlijk, ik heb ook het hele jaar een lijstje bijgehouden om platen die eerder in het jaar verschenen een eerlijke kans te geven.

Dat ik uiteindelijk ook een lijst van twintig platen heb gemaakt is vanuit de overtuiging dat 2004 na een beetje laf begin vervolgens in de zomer explodeerde, dit natuurlijk onder leiding van het enthousiasmos dat Vet Geluid is (laten we zeggen: bezeten zijn door de god van de bas. Of is het de god in de 303?) De onderstaande albums heb ik enorm van genoten en ik kan er lang of kort over doorzagen maar met een beetje google-actie heb je zo te pakken wat ik er ongetwijfeld ooit in een weeklijst voor de Subs over heb geschreven. En als ik er een recensie of een essay over heb geschreven heb ik die gelinkt (interessant: hier zit maar een link tussen, bij de top-10 zeven.) Nou, blind aanschaffen die handel. :)

11 Moodymann - Black Mahogani
12 Khonnor – Handwriting
13 Toog – Lou Etendue
14 Tiefschwarz – Misch Masch
15 Animal Collective – Sung Tongs
16 Sten – Leaving The Frantic
17 Arthur Russell – Calling Out Of Context
18 Michael Mayer - Touch
19 Orbital – Blue Album
20 Sun o))) – White 2