woensdag, november 17, 2004

De Grootste Spanjaard?

Gisteren eens aan mijn vader voorgelegd (aangezien hij zich verbaasde dat de Kale Middelmatige tot grootste Nederlander gekozen kon worden) wat de mogelijkheden dan zouden zijn bij een Spaanse variant. We kwamen moeilijk op gang, om in ieder geval snel te concluderen dat een politicus in Spanje geen schijn van kans heeft, voetballers te regionaal zijn en dat je toch snel bij een kunstenaar uitkomt. Zijn eerste suggestie Cervantes is denk ik meteen de meest kansrijke. Dat is toch de man die het Spaans-zijn in al zijn facetten bijkans heeft uitgevonden en zo is dat bij de meeste Spanjaarden er denk ik ook wel ingebakken. Mijn suggestie was Goya (die voor mij op onovertroffen wijze een soort duisternis en tristessa van de spaanse geest heeft weten te vangen.) Ik kan me verder voorstellen dat Picasso hoge ogen zou gooien. Dat zijn de drie giganten, die boven elke kritiek zijn verheven, waar niemand tegen op kan. Hopelijk zien ze in dat het onvermijdelijk in een saaie verkiezing resulteert en laten ze in Spanje deze hype onzin aan zich voorbij gaan.