donderdag, april 28, 2005

Van Beukenstein


Posted by Hello

Ik moet zeggen dat het als een complete verrassing komt maar de techno cd van Dave Clarke’s World Service 2 is hands down de beste technomix die ik sinds Live At The Liquid Room heb gehoord (of die legendarische Paul Daley live@Mazzo tape circa 1995.) Ja, het niets ontziende rostechno die in rap tempo over je heen wordt gekieperd en toch…ik kreeg er tranen van in mijn ogen (die UR 'Transition' intro ben ik toch al gevoelig voor, als het dan nog eens gevolgd wordt door hamerende ravepiano's en hoge school knoppendraaierij...snif.) De raarste vorm van ontroerende muziek die er is.

Vreemde snuiter die Clarke. In een VPRO documentaire van een paar jaar geleden kwam hij over als een sneue, ietwat misantropische man. Maar, en dit is cruciaal, die ondanks een vrij uitgesproken mening, als DJ, compleet wars is van ego. Iemand die in en voor het ritme leeft en waarvoor die platen duidelijk geen geheimen kennen. Het moet zo’n kalm genot zijn om zo te kunnen draaien, alles aan zien komen. (Die electro cd is ook wel fijn, al blijft het een bijgerecht.)