vrijdag, april 29, 2005

Theorie voor de massa

En om het theoriegedeelte voorlopig weer af te sluiten (natuurlijk worden de Professoren Zuurbekjes, erg voorspelbaar, meteen zenuwachtig als je het over iets anders dan jaarlijsten gaat hebben) een voorstel voor een in het Nederlands vertaalde theorie reeks met gaaf ontworpen voorkanten en een goede inleiding. Beetje arbitraire lijst, van persoonlijke favorieten, boeken die ik graag in het Nederlands zou willen lezen, die ik nog graag wil lezen, of die gewoon je hoofd in een Rubik kubus veranderen, ook leuk als uitdaging voor vertalers.

Gaston Bachelard – La poétique de l’ espace
Roland Barthes - S/Z
Jean Baudrillard - L' Échange symbolique et la mort
Hélène Cixous– ‘Le Rire de la Méduse’ (als onderdeel van een reader?)
Gilles Deleuze & Felix Guattari - Mille Plateaux
Jacques Derrida - La Dissémination
Michel Foucault - Les Mots et les Choses
Julia Kristeva: Pouvoirs de l'horreur : essai sur l'abjection
Jean-François Lyotard – Économie Libidale
Michael Maffesoli – Le temps des tribus

(nog een geluk dat ik deze lijst had liggen want ik voel me vandaag ondanks de budesonide zwaar klote. En constant niezen en keelontsteking en als je het dan een beetje onder controle hebt gekregen voel je je gezombificeerd, emotieloos. Maar even geen uitgeverijbrieven schrijven. En dan krijg je ook nog die verschrikkelijke dubbele slag toegedient van Koninginnedag en 4 Mei.)