vrijdag, oktober 01, 2004

Nieuwe Jas

Eindelijk een nieuwe winterjas gekocht. Het werd hoogste tijd. Ik liep al jaren in dezelfde (ooit) zilveren Spievak jas rond en vorig jaar zelfs even in een rood dons ski-jack van mijn vader (iets te kakineus jaren tachtig...het plezier van dat soort ironie is een flits voorbij.) Heb diep in de buidel getast en een donkergroene Carhartt jas aangeschaft, verreweg de mooiste jas die ik ben tegengekomen (wat een pseudo-fascistische Amerikaanse, en bovendien te dure, zooi hangt er tegenwoordig in de rekken.) Technisch gezien is het een motorjack, al zie ik het zelf niet zo. Mooie ultrasynthetische stof, grote zakken waar met gemak een discman in past, eenvoudig design. Zo zie ik het graag. Twijfelde even of ik een veel goedkopere rip-off van H&M zou kopen, maar ja ik ben een Detroit man, dan moet je ook de tekens dragen (feit: Carhartt is het favoriete kledingmerk van De: Bug lezers.)

En hij is ontzettend warm. Dit is de eerste jas waarvan ik kan zeggen: hier komt geen zuchtje wind doorheen. Geen overbodige luxe op Sporenburg waar de wind heerst. Het kan hier bijna horizontaal regenen. Wanneer je het schiereiland verlaat wachten er twee flats op je die altijd even een paar lekkere windstoten produceren ongeacht de kant waar je op fietst, ongeacht de windrichting.

Het is ook een jas die ik graag al tijdens de hoogtijdagen van jungle had willen dragen. Hij geeft je helemaal die zelfverzekerde “wat er ook gebeurt ik woon in mijn jas en overleef hoe dan ook in het oerwoud van beton” houding. Wat was het trouwens met jungle en winterjassen? Het was eigenlijk standaard voor jungle producers en DJs om geportretteerd te worden in hun jas. Het zal zonder twijfel praktisch zijn voor een DJ, als je toch een nachtdier bent, flink ingepakt rond te lopen wanneer je zo’n bezwete club uitstapt. Misschien zelfs op een dierlijk niveau jezelf opblazen en dus breder voordoen dan je in werkelijkheid bent? Zonder gekheid: futurisme. Die jassen zijn bijna laboratoria, of dat willen ze uitstralen met al die leuke “nieuwe technologieën” die in de stoffen zijn verweven. LTJ Bukem had dat waarschijnlijk het beste begrepen, die foto in de binnenhoes van Logical Progression is iconisch, daar straalt hij met die zilveren Hilfiger jas uit: ik ben de toekomst! De laatste toekomst die we hebben gehad eigenlijk.