donderdag, december 02, 2004

High Rise


 Posted by Hello

Je kan moeilijk ontsnappen aan de strenge flat met de oerlelijke naam Skydome, die boven alles, aan de overkant, op KNSM Eiland uitsteekt. Degelijke jaren zeventig architectuur waar ik niet ongevoelig voor ben en die bij mij onvermijdelijk associaties oproept met Ballards High Rise. Als ik de kans zou krijgen om een film te maken dan zou ik een Nederlandse versie van dat boek maken en het zich daar laten afspelen. Vreemd overigens dat High Rise nooit is verfilmd. Al heb ik dat wel vaker bij Ballard boeken die toch altijd een uitgesproken filmische kwaliteit bevatten. Wat denk ik afschrikt is dat de moraal van zijn verhalen zelden vrolijk stemt en dat zijn hoofdpersonen vaak wat vlak/apathisch zijn.


 Posted by Hello

Zo is High Rise ook grimmig in hoe de klassenstrijd die tussen architectonische en psychische verdiepingen direct vanaf de eerste pagina losbarst. Een hele nare vorm van sadisme heerst in dat boek en er is geen heldenrol te bekennen (een van de hoofdpersonen wordt aan het eind op het dak verscheurd door moderne Bacchanten.) Aan de andere kant heeft David Cronenberg (wie anders) in 1975 al zijn versie gemaakt in de vorm van Shivers. Hele sinistere film trouwens.