vrijdag, december 03, 2004

De hype politie schrijft een bon uit

Ik ben nooit van plan geweest om Droommachine: Sporenburg in te zetten voor polemieken (die commentaarfunctie is er niet voor niets uitgemonteerd) maar op Nu Cult probeert Theo zijn verbazing/irritatie te kanaliseren over De Vet Geluid hype en over mijn favoriete speeltje wil ik natuurlijk graag meedenken. Eerste gedachte is natuurlijk: Hoera gelukt! Een echte hype. Tweede is dat het een beetje mager verweer is (wat me doet vermoeden dat Theo, en dat zou niet de eerste keer zijn, niet weet waar hij over praat.) Het semi-metafysische concept van de groove, wat hij gebruikt om de volgens mij interessante analyse rond Vet Geluid te pareren, heb ik weinig mee. Groove is nooit uit dansmuziek verdwenen in de jaren negentig (van Moodymann en epigonen tot Basic Channels ‘Phylyps Trak II’ niet en is juist naar de achtergrond gedrukt in Vet Geluid waar de subtiele invloed van electro vaak zorgt voor een hakkend ritme.)

Maar goed als mensen zeggen dat iets heel eenvoudigs is om zo de discussie af te kappen, betekent dat je je vergrootglas erbij kan pakken want dan wordt het pas echt interessant. In De Volkskrant werd Tiefschwarz laatst iets te snel gecategoriseerd als retroacid. Te snel omdat wie een beetje de continue ontwikkeling van acid van de afgelopen vijftien jaar heeft gevolgd niet anders kan concluderen dat we hier met een significante verschuiving te maken hebben, alleen een die ligt in de massa van geluid (vandaar laatst op het Subsforum mijn vergelijking van Tiefschwarzs muziek met zwaar tafelen.) Een volgepropt geluidsspectrum, voluptueuze bas en breaks die worden omgetoverd tot uitdagende tentoonstellingen van het kunnen van de remixer kunnen niet anders een positieve associatie afdwingen met de term Vet Geluid.

(op zich is dit niet meer dan een beetje discuzeuren over de benaming van een nieuwe stroom (geen stroming!) in dansmuziek, ik vermoed dat Theo ook niet zo goed tegen de randstedelijke toon van de term kan, want uiteindelijk lijkt hij dezelfde beweging te signaleren als ik laatst probeerde te duiden aan de hand van Misch Masch.)